1 stycznia 2023 r. weszły w życie ważne zmiany prawa, wdrażające trzy unijne dyrektywy: Towarową, Cyfrową i Omnibus.
Nakładają one na Ciebie jako sprzedawcę szereg nowych obowiązków.
Jakich? Czytaj dalej 🙂
1. Treści cyfrowe, Usługi cyfrowe
Do ustawy o prawach konsumenta wprowadzono definicję usługi cyfrowej. Tym samym dokonano rozróżniania treści cyfrowych od usług cyfrowych.
WSKAZÓWKA:

- Usług cyfrowa to np. usługa chmury, poczta elektroniczna, aplikacja działające w chmurze,
- Treść cyfrowa to np. e-booka, kurs online, nagranie webinaru, plik muzyczny.
2. Odstąpienie od umowy o dostarczenie treści cyfrowej
Tu zmiana przepisu polega na dodaniu elementu przyjęcia przez konsumenta do wiadomości informacji o utracie prawa do odstąpienia do umowy oraz wymogu przekazania przez przedsiębiorcę potwierdzenia otrzymania zgody.
WSKAZÓWKA:

- Dodaj checkboxy dot. odstąpienia umowy,
- Zaktualizuj regulamin sprzedaży co do usług/treści cyfrowych.
3. Opinie o sprzedawanych produktach, usługach
Wpływ opinii konsumentów na sprzedaż jest bardzo istotny, opinie powinny być prawdziwe.
Unijna dyrektywa zakazuje:
- zamieszczania fałszywych opinii,
- płacenia za opinie,
- usuwania negatywnych opinii,
- wprowadzania w błąd co do mechanizmów weryfikowania prawdziwości opinii.
WSKAZÓWKA:

Poinformuj klientów, w jaki sposób zapewniasz, aby publikowane opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu.
4. Obowiązkowy regulamin newslettera i lead magnets
Ustawa o prawach konsumenta wprowadza absolutną nowość. Przepisy zrównują płatność pieniężną z płatnością danymi osobowymi.
WSKAZÓWKA:

Jeśli zapraszasz na bezpłatny webinar, pobrania darmowego e-booka czy oferujesz inny lead magnets w zamian za zapis do newslettera, powinieneś spełnić liczne obowiązki informacje. Zrób to w regulamin sprzedaży bądź regulaminie dedykowanym dla newslettera.
5. Informacja o obniżeniu ceny
Za każdym razem kiedy będzie organizować promocje w sklepie internetowym (ale również w sklepie stacjonarnym), zobowiązana jesteś do poinformowania konsumenta, jaka była najniższa cena produktu/usługi (dot. również np. e-booków) w ciągu ostatnich 30 dni.
WSKAZÓWKA:

Każdorazowo podczas promocji powinnaś udostępnić konsumentowi więc trzy ceny:
- cenę regularną,
- cenę promocyjną,
- najniższą cenę obowiązującą w ciągu ostatnich 30 dni.
Po więcej zapraszam Cię na moje Social Media: